Farma Východná a Hotel spokojných kráv

Keď sa povie farma a život na farme, tak mne sa to automaticky spojí s filmom Slunce, seno, jahody. Mám pred sebou obrázok kravína a tú scénu, kde dali kravám slúchadlá na hlavu, aby nadojili viac mlieka. No a samozrejme typický smrad a kopec sena. Bio farma Východná bola preto pre mňa niečím, čo som naozaj chcela spoznať. Podľa toho, čo som sa dozvedela na ich webe mali mať ku kravičkám iný, trošku netradičný prístup. Ikonka rezervácie prehliadky na farme sľubovala zaujímavý zážitok, tak sme si to nenechali ujsť.

Na farme Východná ťa privíta 820 kravičiek, 26 kráv Highlander, 90 ovečiek, 13 koní, 18 zajacov, 10 sliepok, 1 kohút, 4 husi, 2 kozy, 5 mačiek a 2 psíky.

Hneď na začiatku prehliadky sme upozornení, že farma funguje v normálnom režime a premávajú tu rôzne stroje ako kombajny či traktory, takže si treba dávať pozor. Dozvedáme sa, že farma Východná bola založená 13.3.1958 a je najvyššie položené ekologické hospodárstvo na Liptove. Denne sa tu vyprodukuje až 10 000 litrov mlieka. Vďaka jeho výnimočnej kvalite sa tu výrabajú exkluzívne syrové delikatesy (ktoré si môžeš potom kúpiť aj v ich obchodíku). Prehliadka farmy má niekoľko zastávok a v tom článku ťa nimi prevediem. Okrem iného sa dozvieš aj jeden smutný fakt, a to, že kam putuje naše dobré kvalitné slovenské mlieko z tejto farmy.

Život na farme, ako si ho ešte nevidel. Počas hodinovej prehliadky tejto bio farmy si prejdeš výrobu a uskladňovanie krmiva, pozrieš sa ako sa doja kravy a možno budeš mať šťastie a uvidíš aj narodenie teliatka.

Šrotovník, miagač a šálkový výťah

Koľko z týchto pojmov ti niečo hovorí? Ocitli sme sa na prvej zastávke prehliadky farma Východná – v sýpke. Sýpka je miesto, kde sa pripravuje časť krmiva pre kravičky. V šrotovníku sa krmivo pomelie na múčku, v miagači sa zas naruší jeho štruktúra a vzniknú ako keby také vločky. Srdcom sýpky je taký špeciálny výťah – šálkový výťah. Má v sebe ukryté šálky, ktoré prepravujú kmivo z prízemia na najvyššie poschodie. Jedna krava zožerie za deň až 50kg krmiva. Na tejto farme asi diétka zvieratkám nehrozí.

Toto papajú kravičky. Kŕmia sa kŕmnou zmesou, ktorá sa delí na tri hlavné zložky – objemové krmivá (seno a senáž), jadrové krmivá (sójové výlisky, slnečnicové výlisky) a minerálno-vitamínové premixy.

Život na farme Východná

Pokračujeme do dojárne. Kravičky sa na tejto farme doja trikrát denne, začína sa o piatej ráno a končí sa o deviatej večer. Pokiaľ si objednáš prehliadku, ktorá sa začína okolo 12:00, tak vystihneš aj obedné dojenie kravičiek v priamom prenose. My sme prišli skôr, takže sme do dojárne len nazreli.

Jedna krava sa dojí približne 5 minút a nadojí sa 25 litrov mlieka.

Naše kroky vedú ďalej do Hotela spokojných kráv. Teraz je namieste spomenúť si na film Slunce, seno, jahody, hlavne na to, ako sa tam pekne starali o kravičky. Tuto im síce nevýmýšľajú hudbu v slúchadlách, no kravičky sa tu majú naozaj dobre. Keď sme prechádzali maštaľou my, tak si akurát pochutnávali na kŕmnej zmesi a vyzerali naozaj spokojne. Dokonca tam mali aj taký špeciálny vysávač, ktorý im raz za čas to krmivo prisunul, aby ho mali na dosah.

V Hoteli spokojných kráv sa o kravičky vzorne starajú. Slamu im čistia 2-3x denne a potom sa im nanesie čistá slama. Kladie sa na to dôraz preto, lebo krava keď si ide ľahnúť, tak sa najprv dá na kolená a až potom si ľahne. A keby nemala nič pod sebou, tak sa môže stať, že si poudiera kolená a môže sa jej urobiť zápal.

Od teliatka ku kravičke

Alebo od kravičky ku teliatku. Na tejto farme majú kravičky svoje prvé teliatka, keď majú dva roky. Kravička je tehotná 9 mesiacov a dva-tri týždne pred pôrodom ju presunú do Pôrodnice. V tejto časti potom ostáva aj dva-tri týždne po otelení, aby sa mohol sledovať jej zdravotný stav. Keď sa teliatko narodí, tak ostáva pri mame tak 2-3 hodiny, ona ho olíže, osuší, dá sa mu napiť mlieka a potom sa berie preč do škôlky k iným teliatkám. Je to kvôli tomu, lebo veľa kráv ubližovalo svojim teliatkam a bola tak vysoká úmrtnosť.

Keď stretneš teliatko, ktoré ti bude sympatické, daj mu svoj palec. Neboj sa, neodkusne ti ho, ale začne ho cucať. O zážitok máš postarané 🙂

Teliatka sa majú na tejto farme ako v bavlnke, pravidelne k nim chodí mliečny taxík a podáva sa im mlieko zohriate na 38 stupňov. Pomaly prechádzame do časti Škôlka a postupujeme do Teliatkova. V Škôlke uvidíš najmladšie teliatka od 1 týždňa po 1 mesiac staré. Ak je nejaké z teliatok mokré, tak to znamená, že sa narodilo včera alebo v noci. Keď natrafíš na teliatko, ktoré ti bude sympatické, skús mu ponúknuť svoj palec – neboj sa, neodkusne ho, začne ho cucať 🙂

Farma Východná a jej zvieratká

Samozrejme, farma Východná nie je iba o kravičkách. Tých je tu najviac, no my sme natrafili aj na iných členov tejto spoločnosti. Hneď pri Škôlke nás zaujal tento cap – očividne extrovert, ktorý sa rád predvádza, všetko ho zaujíma a chcel získať nejaké bonusové jedlo od turistov. My sme bohužiaľ žiadne nemali, no deti v našej skupine nakŕmili ovečky aj kozičky dostatočne.

Tento cap má osobnosť. Ide si za svojím, vypýta si, keď niečo chce a dokonale na seba upúta pozornosť, aby si ho náhodou neprehliadol.

Chvíle z detstva a spomienky na naháňanie zajacov a kŕmenie kuriatok sa nám vynorili v ďalšej časti farmy, pri zajačikoch či sliepkach. Celú cestu nás po farme sprevádzala mačička a priviedla nás až ku trom psom, ktorí poctivo strážili vo svojich kotercoch. Toto bol moment blížiaceho sa záveru prehliadky. Pokiaľ však ešte nechceš odísť, môžeš si napríklad skúsiť skákanie do sena či jazdu na koni – no tú si treba rezervovať dopredu.

Poklad putujúci za hranice našej krajiny

Rýdzo slovenský Liptov, mlieko, bryndza či syry najvyššej kvality, kravičky či ovečky…a všetko to vlastní britská rodina a produkty, respektíve mlieko, sa vyváža do Talianska a Nemecka. Prekvapený? Ja som teda bola. Stalo sa to tak, že po nežnej revolúcii bola farma na tom finančne veľmi zle a hrozil jej bankrot. Objavila sa však britská rodina, ktorá ju kúpila (za nie až tak veľa peňazí) a vybudovala z nej úspešnú bio farmu. Výrobky z nej si vieš kúpiť priamo v obchodíku,no mlieko v obchodoch nenájdeš. Všetko totiž putuje za naše hranice. Táto informácia ma naozaj zaskočila, je naozaj smutné, že si na Slovensku nechránime takéto unikátne bohatstvo a púšťame ho za hranice našej krajiny. No vďaka tejto britskej rodine, ktorá nenechala farmu Východná skrachovať sa tu okrem chovu kravičiek venujú aj pestovaniu krmiva pre kravy a ovce, pestovaniu bio byliniek či drobného ovocia.

Na tejto farme uvidíš kravičky úplne z blízka a môžeš ich aj pohladkať.

Návštevu tejto farmy ti odporúčam, prehliadka trvala niečo okolo hodinky a napriek dažďu bola veľmi zaujímavá. Prvýkrát som videla vnútro takej naozajstnej farmy a jej život v priamom prenose.